Update Start to run: week 1

Op maandag 18 juli ben ik weer begonnen met hardlopen. Met de podcast Start to run ga ik drie keer per week hardlopen. De podcast zou me binnen 27 lessen (3 lessen per week) moeten klaarstomen om 5 kilometer te kunnen hardlopen. Benieuwd hoe het hardlopen mij vergaat? Je kunt hier iedere week een nieuwe update lezen en vandaag is het tijd voor de eerste update!

The journey begins

De allereerste update! Ik moet nog een beetje kijken hoe ik deze updates het makkelijkst kan indelen. In deze update vertel ik hoe het ging tijdens elke les en geef ik een overzicht van de week.  Mocht je nog tips voor me hebben of zijn er nog dingen die je graag zou willen weten, laat het me dan even weten bij de reacties! Geen idee wat Start to run is? Lees dan eerst even dit artikel voor meer informatie. :)

overzicht-start-to-run-week-1

Maandag 18 juli – les 1

De avond van tevoren wilde ik me alvast goed voorbereiden. Ik legde mijn kleren en schoenen klaar, zodat ik meteen de volgende ochtend mezelf kon aankleden en gaan lopen. Ook mijn iPod shuffle, waar de podcast op staat, wilde ik alvast klaarleggen. Helaas bleek deze leeg en was de oplader nergens te bekennen. Shit.  Ik besloot lekker te gaan slapen en ’s ochtends wel verder te kijken.

Na een vreselijk korte nacht (van 4 uur!) door de warmte ben ik opgestaan. Ik at wat lichts, dronk een flik glas water en ging op zoek naar de oplader van mijn iPod. Na lang zoeken heb ik hem niet kunnen vinden en besloot ik de podcast op mijn mobiel te zetten. Ennn dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan haha. Uiteindelijk was het gelukt en kon ik rond half 9 in de ochtend gaan lopen.

Gelukkig ging het lopen wel prima! Het was wel behoorlijk warm en het zweet brak me al redelijk snel uit. De les was goed te doen en het kwam qua tijd en afstand goed uit met de route die ik had uitgestippeld. Ik heb die dag voor het eerst hardgelopen met mijn mobiel in de hand (voor de podcast) en dat was wel even wennen. Na de les was ik een beetje moe, maar wel voldaan.

Ik heb tijdens deze les 2.70 km gelopen in 21:09 minuten.

Woensdag 20 juli – les 2

Voor de tweede les was ik gelukkig beter uitgerust! Na een redelijk goede nachtrust heb ik licht gegeten en een flink glas water gedronken. De oplader van mijn iPod was nog steeds zoek en ik besloot weer met mijn telefoon te lopen. Dit was echt een hele warme dag en zelfs ’s ochtends rond een uur of 8 was het al 20 graden.

Deze les ging geweldig! Ik had het wel bloed heet, maar het lopen ging me goed af. Ik kon goed merken dat ik beter had geslapen die nacht en dat ik meer energie had. Verder kan ik niet echt iets kwijt over deze loop haha. Ook na deze les was ik wel moe, maar wel weer voldaan.

Ik heb tijdens deze les 2.76 km gelopen in 21:15 minuten.

Vrijdag 22 juli – les 3

Pff ook deze nacht had ik beroerd geslapen door de hitte. Na een korte nachtrust was ik gelukkig nog wel vastberaden om te gaan lopen. Ik kleedde me aan, pakte m’n spulletjes en liep naar de deur. Op het moment dat ik bij de deur aankwam begon het te regenen.. eerst nog zachtjes maar daarna keihard. Aangezien ik er al helemaal klaar voor was, besloot ik toch te gaan lopen. Mijn eerste keer in de regen haha!

Over deze les kan ik kort maar krachtig zijn: ik vond het best zwaar. Ik had die ochtend niet gegeten (dom) en dat voelde ik tijdens het lopen. Daarnaast bleven mijn kleren enorm aan me plakken door de regen en dat voelde niet zo prettig. Omdat ik nog redelijk moe was ging het lopen zelf ook best zwaar. Tijdens deze les moest je al wat langere stukken achter elkaar hardlopen en bij het laatste stuk hardlopen was ik er helemaal klaar mee. Gelukkig duren de lessen niet al te lang en kon ik snel thuis ontbijten haha.

Ik heb tijdens deze les 3.01 km gelopen in 24:00 minuten.

Overzicht week 1 Start to run

Al met al heb ik wel een goed gevoel over deze week. Iedere ochtend was ik gemotiveerd en had ik zin om te lopen. Ik heb het trouwens niet bij de dagen gezet, maar voor iedere les heb ik een warming-up gedaan. Ik moet nog wel heel erg wennen aan het lopen met mijn mobiel in plaats van min iPod, maar ergens vind ik het wel fijn dat ik altijd m’n mobiel bij me heb.

Wat ik nog wel heel frustrerend vind is dat ik nog niet in staat ben om lange afstanden te lopen. Ik denk wel dat ik verder en langer kan lopen dan deze lessen (al is het maar mentaal haha), maar ik heb me voorgenomen om me netjes aan de lessen te houden. De vorige keer dat ik te hard van stapel liep had ik namelijk een blessure te pakken.

Maar goed, ik moet gewoon even geduld hebben en dan komt alles goed. Over 10 weken moet ik als het goed is makkelijk 5 kilometer kunnen lopen binnen 30 minuten. Ik heb er vertrouwen in!

Ook bezig met Start to run? Laat dan vooral weten hoe jouw week ging! :D

Lees hier de update van mijn tweede week Start to run!

1 Comment

  1. Goed bezig hoor. Toevallig heb ik vanmorgen voor het eerst sinds een paar maand weer een rondje gerend :)

Leave A Reply

Navigate